Visuell profil og nettside for Microbiota.no
Høsten 2019 fikk vi gleden av å designe visuell profil og nettsted for Microbiota.no.
Oppgaven bestod først i å utvikle en overordnet visuell profil for microbiota.no som også skulle fungere for nettverket ReMiCs og det strategiske satningsområde OUS.
Deretter utviklet vi nettstedet med formål om å gjøre forskningsartikler og informasjon mer tilgjengelig for målgruppen, samtidig som back-end systemet skulle være brukervennlig for de som skal drive nettstetdet.
Noen viktige stikkord for den visuelle profilen var modernitet, “future health”, tillit, innovasjon og tarm/mikroorganismer.
Kunde: Oslo Universitetssykehus
Periode: Høsten 2019
Involverte: Kathrin (designer og prosjektleder), Tor, Aletta og Renate (programmering) og Hanne fra Microbiota.no
Om oppdragsgiveren: “The microbiota.no website aims to be a national hub for microbiota research, the national conference as well as regional and other networks in microbiota research, supporting high quality science and the important work of translating new discoveries into clinical practice.” Hentet fra Microbiota.no
Symbolet i logoen dannes av stiliserte mikroorganismer, og sammen danner de en dynamisk nettverksform. Fargene understreker det innovative og futuristiske.
Sekundærlogoen bygger på den overordnede profilen, og differensieres med andre farger og annet navn.
Innsiktsfasen viste oss at mange nettsider innen forskning er svært lite brukervennlige. Vi ønsket derfor at Microbiota.no skulle skille seg positivt ut både med tanke på brukervennlighet og design.
Innsiktsfasen viste oss at mange nettsider innen forskning er svært lite brukervennlige. Vi ønsket derfor at Microbiota.no skulle skille seg positivt ut både med tanke på brukervennlighet og design.
Ettersom folk flest nå surfer mer på mobil enn på desktop, er det utrolig viktig at nettstedet vi designer er mobilvennlig. Microbiota.no er derfor designet etter mobile-first prinsippet. Mobile first-prinsippet tar som utgangspunkt at man får bedre løsninger ved å designe for små skjermer først, fordi det får oss til å prioritere og fokusere bedre ift. innhold. I og med at man har begrenset plass på en mobil-skjerm, blir man automatisk tvunget til å ta stilling til viktigheten av innholdet, og i hvilken rekkefølge det bør komme.
Vi ønsker å jobbe så tett som mulig med kundene våre, for å sikre at vi oppnår målene vi har satt oss for oppgaven. Det innebærer hyppige møter, god kaffe og mange spennende og gode diskusjoner.