Hva er dine mål for nettsiden?

Det første du må gjøre, hvis du ikke allerede har gjort det, er å definere noen mål for nettstedet ditt. Hvilke oppgaver skal nettsiden din løse? Skal du få flere kunder til butikken din, skal du øke oppmerksomheten rundt et tema, eller ønsker du kanskje flere besøkende til museet ditt?

Disse målene er essensielle i forhold til hvilket innhold du skal ha på nettsiden, og hvordan du skal prioritere det. Altfor ofte pøser man på med informasjon som de ansatte i bedriften mener er viktig å ha på nettsiden, uten å faktisk tenke på om denne informasjonen er relevant for de som skal bruke siden og om den bidrar til å nå mål for bedriften.

Hvordan bidrar dagens nettside til å nå disse målene?

Dersom du allerede har en nettside, er det på tide å se på hvordan dagens nettside svarer til målene. Dette kan du få en pekepinn på ved å bruke Google Analytics eller lignende analyseverktøy. Her kan man få en god indikasjon på hvilke sider på nettstedet ditt som er viktigst for de som besøker siden, og man kan få en pekepinn på om disse sidene faktisk løser den oppgaven de besøkende har.

Snakk med de som bruker nettsiden din

I tillegg til analyseverktøy som Google Analytics bør du snakke med de som faktisk bruker nettsiden din. Hvordan opplever de den – er det potensiale for forbedring? Driver du en nettbutikk kan du for eksempel be en potensiell kunde om å gjennomføre et kjøp på siden din, og så observere hvordan kunden faktisk gjennomfører dette kjøpet. Møter hun på tekniske utfordringer underveis, får hun den informasjonen hun har behov for? Dette er en kostnadseffektiv og smart metode for å avdekke eventuelle problemer ved nettsiden din som du mest sannsynlig aldri hadde fått vite om dersom du ikke faktisk ser et faktisk bruksscenario.

Hva lykkes konkurrentene dine med?

Med mindre du er så heldig å ha monopol på varen eller tjenesten du leverer, har du mest sannsynlig flere konkurrenter som slåss om oppmerksomheten. Et smart tips er å se hvordan de løser sine nettsider – hva lykkes de med? Hva lykkes de ikke med?

Har du en mer brukervennlig nettside enn konkurrentene dine – ja, så er sjansen stor for at de velger deg! I motsatt fall blir du kanskje valgt bort, selv om selve produktet ditt er vel så bra som konkurrenten.

Sørg for at nettsiden fungerer på alle plattformer

Statistikken viser oss at mobile enheter gir større trafikk på nettsider enn hva datamaskinene gjør. Faktisk bruker 70% av befolkningen internett på mobilen daglig. Det er derfor stor sannsynlighet for at kundene dine går inn på siden din i denne stund via mobil eller nettbrett. Det er også stor sannsynlighet for at de gjør et nytt google søk for å finne en konkurrent dersom siden din ikke leverer på mobil. Sørg for å ha en mobiltilpasset side som tilpasser seg den devicen kunden din bruker!

Jobb med innholdet på nettsiden

Det kan være lett å glemme blant alt fokuset på tekniske løsninger, CMS-system og webdesign, men det er faktisk innholdet på siden din kundene kommer for å se! Sørg for at innhold og språk er tilpasset målgruppen din. Veldig mange skumleser innhold på nett. Hjelp de som besøker siden til å skumlese ved å bruke gode overskrifter, mellomtitler, punkter, forklarende bilder og naturlige avsnitt.

Dette gir også en god leseopplevelse for de som leser hele teksten. Sørg også for at innholdet ditt er oppdatert. Publiserer du en artikkel, kan det være et smart tips å legge inn i kalenderen at du skal se på denne artikkelen igjen om 6 måneder for å se om den fortsatt er relevant eller om det er informasjon som må oppdateres. Slik sørger du for at nettstedet ditt ikke flyter over av gamle og utdaterte artikler