Hva er Google Ads?
Google Ads, tidligere Google AdWords, er den største digitale markedsføringsplattformen i verden. Bedrifter som annonserer på Google kan målrette annonser mot enten «Søkenettverket» eller «Displaynettverket». Førstnevnte lar deg som bedrift velge hvilke søkeord du vil at annonsen skal dukke opp på i søkeresultatene. Her byr man på ord etter et såkalt «pay-per-click»-system, der du velger hvor mye du er villig til å betale for et klikk på annonsen din.
Du betaler ingenting hvis ingen klikker på annonsen. Dermed vet du at markedsføringskronene dine går til å få potensielle kunder inn på nettsiden din. Dette står i kontrast til for eksempel annonsering i avis, der man ikke vet om de som ser annonsen faktisk velger å foreta seg noe basert på ditt budskap.
Mens annonser i søkenettverket kun er tekstbaserte, vil du ved å annonsere i displaynettverket få muligheten til å lage bannerannonser. Disse annonsene kan inneholde både bilde, logo og tekst. Hvis du har vært inne på en nettside og sett annonser for produkter du kanskje er interessert i, så er dette mest sannsynlig displayannonser fra Google. Her betaler du også per klikk, og du kan få merkevaren din ut til hundretusenvis av personer nesten uten å betale for eksponeringen.
I en avis vil du kanskje betale 30 – 40 000 kr for en helside, uten at du vet hva som skjer etter at budskapet er formidlet. For de samme summene kan du via annonsering på Google få tusenvis av personer inn på nettsiden din, direkte til riktig budskap, samtidig som du kan vite akkurat hvilke handlinger de foretar seg, hvor interessert de er i det du tilbyr og om de har tatt kontakt eller kjøpt en vare.
Det er ekte markedsføringskraft i Google Ads. For at du best mulig skal kunne benytte deg av mulighetene som digital annonsering gir, så har jeg skrevet denne guiden. Her lærer du alt du må vite for å komme riktig i gang, og for å få de beste resultatene.
La oss kjøre på!
Opprett en konto hos Google Ads
Det sier seg kanskje selv, men det første du må gjøre er å opprette en konto hos Google Ads. For å gjøre dette må du allerede ha en Google-konto. Dette kan være en Gmail-adresse eller en annen e-postadresse som er knyttet til Google.
Heldigvis er det veldig lett å opprette en slik konto. Det eneste du trenger å gjøre er å klikke her og følge anvisningen på skjermen. Når du er ferdig, kan du komme tilbake til denne guiden.
Definer målsetninger og hvem du skal nå
Før vi kan sette opp søkekampanjer i Google Ads, så må vi definere hva vi ønsker å oppnå. Har du en nettbutikk som trenger høyere omsetning? Kanskje er du en rørleggerbedrift som ønsker at flere skal ta kontakt? Uansett hvem du er eller hva du driver med, så må du vite hva målet med kampanjen din skal være.
Når du har definert dette bør du også definere målgruppen din. Hvem er det du egentlig ønsker som kunder? Er det hippe, unge «millennials»? Eller ønsker du besøk av kjøpesterke kvinner og menn i femtiårene? Hvem du ønsker å nå vil påvirke alt fra hvilke søkeord du velger å by på til hvordan du formulerer annonsene dine.
Finn ut hvilke søkeord du vil at annonsene dine skal vises på
Neste steg blir å finne ut hvilke søkeord du ønsker å by på. Annonsene dine vil dukke opp når folk søker på disse ordene. Et søkeord kan for eksempel være «tøfler», hvis du har en nettbutikk som selger skotøy. Dette gjør at du slipper å kaste bort penger på å markedsføre mot personer som ikke er interessert i skotøy akkurat nå, slik du ville gjort om du hadde markedsført deg i for eksempel en avis.
For å finne ut hvilke søkeord du bør legge penger i, så kan du bruke Google sin søkeordplanlegger. Jeg kan også anbefale å bruke fantasien utover slike verktøy. Du bør i tillegg sjekke statistikken under fanen «Søketermer» etter at kampanjen har gått noen dager. Da vil du få opp de faktiske ordene og setningene som folk søker på før de ser eller klikker på annonsen din. Bruk disse til å utvide listen din med søkeord.
Det er å anbefale at du leser deg opp på de forskjellige søkeordtypene. For eksempel vil du ved å kun skrive «tøfler» uten anførselstegn kunne risikere at annonsene dine dukker opp på søkeord som for eksempel «skotøy», «sokker» eller «sko». Hvis du heller skriver [tøfler], så vil annonsen din kun dukke opp på spesifikke søk. Dette kan du lese mer om her.
Det siste tipset jeg ønsker å komme med er at du passer på å legge inn såkalte negative søkeord. Dette er ordene du ikke vil at annonsene dine skal dukke opp på. Hvis du etter noen dager ser at annonsene dine dukker opp på søketermer som «tøfler for hund», så kan det være lurt å legge inn «hund» som negativt søkeord på kampanjen. Da slipper du å kaste bort penger på folk som ikke er ute etter det du tilbyr.
Bestem deg for budsjett og hvor mye du er villig til å betale per klikk
Når du vet hvilke søkeord du skal by på, så må du finne ut hvor mye du er villig til å betale per klikk. Det varierer fra bransje til bransje hvor dyre søkeordene er. Et klikk kan koste så mye som 200 kr eller så lite som 18 øre. Det kommer an på hvor mettet markedet er og hvor mange andre firmaer som ønsker å dukke opp på de spesifikke søkeordene. Her må du prøve deg litt fram, og du kan justere visningen i kontrollpanelet slik at du kan se hvor høyt opp din annonse kommer kontra andre sin annonse.
Jo høyere du byr på et søkeord, jo lenger opp på siden kommer du. Legg merke til at en plassering på 1 ikke betyr at annonsen din vises på toppen av søkeresultatene. Det betyr bare at din annonse vises øverst i forhold til alle andre annonser på det gitte søket. Prøv ut forskjellige bud over tid, og se om det gir best avkastning å ligge helt øverst eller litt lenger ned. Det er ikke alltid topplasseringen er den beste hvis man regner utgifter mot inntekter.
Du må også tenke over hvilket totalbudsjett du ønsker å bruke på annonseringen. Dette setter du som antall kroner du ønsker å bruke på kampanjen per dag. Google vil kunne avvike noe fra dette tallet, men totalen per måned vil aldri bli høyere enn budsjett per dag ganger 30,4. Setter du for eksempel 30 kr per dag, vil du aldri betale mer enn 912 kr per måned i annonseringskostnad for kampanjen.
Sett opp kontoen din basert på målene
Nå har du definert målsetning, målgruppe, hvilke søkeord du ønsker å by på og hvor mye du er villig til å betale. Det neste på listen er å strukturere kontoen din på en god måte. Hele poenget med annonsering uansett medium er lønnsomhet. Hvis du ønsker å maksimere lønnsomheten din når du annonserer på Google, så må du oppnå høy relevans.
Med dette mener jeg at du må strukturere kontoen din på en måte som gjør at du kan treffe de riktige personene med den riktige annonsen til riktig tid, og deretter sende dem til riktig landingsside på nettsiden din. For å oppnå dette må du sette opp kampanjer med tydelige mål. Disse kampanjene må ha annonsegrupper som ikke er for store.
Annonsegruppene må inneholde kun en håndfull søkeord, og annonsene du lager må ha høy relevans i forhold til disse søkeordene. Deretter må annonsene sende potensielle kunder til en landingsside der de kjenner seg igjen i budskapet du allerede har gitt via annonsen. Det må med andre ord være en sterk rød tråd fra søkeord, gjennom annonsen og til landingssiden.
Skriv gode annonser som folk ønsker å klikke på
Det spiller ingen rolle hvor godt arbeid du legger inn i de tidligere stegene om ingen ønsker å trykke på annonsen din. Du bør derfor sørge for å skrive gode annonsetekster som vekker interesse hos målgruppen din. Generelt sett kan man si at minst 5 – 10 % av de som ser annonsen bør klikke på den. I noen tilfeller kan tallet være høyere, og et høyere tall er jo bra. Jo flere som klikker, jo mer trafikk.
Likevel bør du sørge for at trafikken som kommer inn faktisk er relevant trafikk. Jeg kan for eksempel enkelt skrive «Klikk her for å få en gratis bil» på en annonse. Da vil jeg nok få mye trafikk, men om jeg ikke har en gratis bil å gi bort så vil alt falle sammen så snart folk når landingssiden min.
En god tekstannonse har en eller to engasjerende overskrifter, en tydelig «call-to-action» og en beskrivelse som har høy relevans til søkeordene du byr på. Du bør også inkludere annonseutvidelser og prøve å spille på følelser i annonsen din. Eksperimenter med litt sterke positive eller negative ord for å spille på problemene som dine potensielle kunder har, og som du er der for å løse.
Tips for å lage en god annonse:
- Spill på følelser og inkluder søkeordet i overskriften
- Bruk alle felter, også URL-feltene
- Lag 2 – 3 varianter i samme annonsegruppe
- Vær relevant og spill på problemet du løser for kunden
- Ha et tydelig budskap og «call-to-action»
- Behold en rød tråd mellom søkeord, annonsetekst og landingsside
Avansert: Ikke glem landingssiden
Nå begynner vi å dykke dypere ned i materien. For det spiller jo ingen rolle hvor gode annonser du lager hvis man kommer til en dårlig landingsside når man har klikket på dem. Hvis nettsiden din laster tregt, er stygg eller ikke gir kundene nødvendig informasjon – ja da skyter du deg selv i foten.
Det er det samme som å bruke masse penger på markedsføring for å få folk inn i en dårlig butikk. Når folk først kommer for å handle, så er det rot over alt, dårlig kundeservice og flaggermus i taket. Da er det lett å ta en u-sving i døra.
Du må ha en god landingsside som laster raskt, er ryddig, ser bra ut og har den riktige informasjonen. Landingssiden din bør inneholde de samme søkeordene som du byr på, og budskapet må stå i stil til annonsen du har skrevet. Dette øker relevansen, og gir i sin tur billigere klikk og høyere potensiell trafikk for samme budsjett.
En god landingsside har:
- Få felter å fylle inn
- Fokus på fordeler og ikke bare produktegenskaper
- Ser bra ut med gode bilder
- Har et tydelig mål for kunden
- Laster lynraskt
- Fungerer optimalt på mobil
Vi hjelper store og små bedrifter som ikke har tid til å optimalisere alt dette selv med webutvikling og annonsering på Google. Klikk her for å lære mer.
Avansert: Legg inn konverteringssporing
Hvis du virkelig vil ta det neste steget, så bør du også legge inn såkalt konverteringssporing på nettsiden din. Dette gjør at du får vite om kundene som kommer inn på siden gjør de riktige valgene, eller om de går ut igjen med en gang. Basert på dataen som samles inn kan du justere annonser og landingsside for å få flest mulig til å handle eller å ta kontakt.
Saturn legger inn konverteringssporing for deg inkludert i prisen når vi hjelper deg med Google Ads. Kontakt oss i dag for å få vite mer!
Avansert: Bruk remarketing/retargeting
Remarketing og retargeting lar deg kjøre for eksempel bannerannonser mot personer som allerede har vært inne på siden din. Dette fører til billigere markedsføring fordi den er mer relevant. Du viser kun annonsene til personer som har vært så interessert i det du tilbyr at de har bygget seg opp kjennskap til din merkevare. Dette kan være på eget initiativ, eller ved at de tidligere har klikket på en tekstannonse.
I Google Ads kan du sette opp forskjellige remarketinggrupper basert på alt fra tid brukt på siden, antatt kjønn og alder, bosted eller handlinger som er gjennomført på nettsiden din. Dette gjør at du kan oppnå knivskarp målretting for billigst mulig markedsføring med høy relevans og konverteringsfrekvens.
Avansert: Løpende testing og optimalisering
Sist men ikke minst må du teste og optimalisere kampanjene dine jevnlig. Google Ads er ikke et «set it and forget it»-system. Hvis du føler at kampanjene dine ikke fungerer, så kan det være lurt å tenke på om du har satt opp alt riktig og om du har testet og optimalisert kontoen basert på dine mål.
Dette kan være en vanskelig å tidkrevende prosess, og det er ikke alltid lett å forstå all dataen man får servert. Hvis du er usikker, så kan vi hjelpe deg med både oppsett og løpende optimalisering av Google Ads for din bedrift. Klikk her for å lære mer.
Jeg håper denne artikkelen var til hjelp, og at du får gode resultater av kampanjene du setter opp.
Lykke til!