Sjekkliste før du poster i sosiale medier

Av juli 4, 2017Facebook, Instagram
Sosiale medier

Her gir vi deg en enkel liste med tre punkter du bør ha i bakhodet hver gang du lager en post eller innhold for sosiale medier

1. Hva er målet med denne posten? Sørg for at du kan svare på dette spørsmålet når du får en idé til en post. Målet bør selvsagt være i tråd med forretningsstrategien din. Et salg eller en konvertering skjer gjerne på nettsiden til bedriften. Posten du legger ut kan for eksempel ha som mål å selge x-antall billetter til et arrangement du holder.

2. Hvorfor ønsker kunden dette? Er denne posten relevant og av interesse for målgruppen min? Undersøkelser viser at folk ikke liker polerte reklame-lignende posts i sosiale medier. Det oppfattes nemlig bare som reklame. Det må være verdi i det  for kunden, og aller helst noe som engasjerer.

3. Hvorfor skal kunden ønske å dele innholdet ditt videre? Unngå oppfordring om å dele, dette virker bare pushy). Folk deler hvis de vil, så sørg heller for å lage så gode poster at folk deler fordi de VIL, ikke fordi de blir fortalt det.