//Sjekkliste før du poster i sosiale medier

Sjekkliste før du poster i sosiale medier

Av |2018-08-03T09:31:16+00:0004. juli 2017|Digital markedsføring|

Det er visse ting man bør ha i bakhodet hver gang man lager et innlegg som skal publiseres i sosiale medier. Dette er spesielt viktig å tenke over når målet med innlegget er å generere salg eller merkevarebevissthet hos nye og eksisterende kunder.

Det fine er at vi ikke trenger å gjøre det for komplisert, og om man fokuserer på de viktigste tingene vil man raskt finne ut av om innlegget er verdt å publisere eller ikke.

I denne artikkelen gir vi deg en enkel liste med tre punkter du bør ha i bakhodet hver gang du lager et innlegg eller innhold for sosiale medier.

#1 Hva er målet med dette innlegget?

Sørg for at du kan svare på dette spørsmålet når du får en idé til et innlegg. Målet bør selvsagt være i tråd med forretningsstrategien din. Et salg eller en konvertering skjer gjerne på nettsiden til bedriften. Innlegget du legger ut kan for eksempel ha som mål å selge et gitt billetter til et arrangement du skal gjennomføre, eller det kan være å få flere påmeldinger til nyhetsbrevet ditt.

Når du har definert et mål bør du passe på at siden som kunden lander på når han eller hun klikker på innlegget ditt er relevant. Pass på at teksten du bruker i innlegget på sosiale medier er av samme art som teksten man leser når man kommer til nettsiden.

Tenk også over om kunden lett finner det han eller hun leter etter. Er det elementer på siden som kan forenkles slik at de ikke trekker fokuset bort fra målet med innlegget?

Kanskje bør du bygge en helt egen landingsside for kampanjen?

#2 Hvorfor ønsker kunden dette?

Tenk over om innlegget er relevant for målgruppen din.

Undersøkelser viser at folk ikke liker polerte reklameinnlegg i sosiale medier. Det oppfattes nemlig bare som reklame. Det må være verdi i det du har å tilby for kunden, og aller helst noe som engasjerer.

Det dummeste du kan gjøre er å bruke sosiale medier som en ren reklamekanal. Tenk heller over hvordan du kan bidra i den sosiale samtalen innenfor tema som dine kunder er interessert i.

Hva kan du bidra med for at kunden enklere skal kunne løse et problem løst knyttet til et produkt du tilbyr? Kan du gjøre dette på en måte som ikke skriker “SALG”? Kan du heller lede kunden med på en reise inn i ditt univers?

Slike vurderinger kan bidra til at du får flere engasjerte følgere i sosiale medier, istedenfor at følgerne dine blir lei og får negative assosiasjoner til din merkevare.

#3 Hvorfor skal kunden ønske å dele innholdet ditt videre?

Noe av det største en bedrift kan oppnå i sosiale medier er å “gå viral”. Dette vil si at du har et så engasjerende budskap at mange ønsker å dele ditt innlegg videre.

Følger du punkt nummer to i denne artikkelen er du allerede lang på vei når det kommer til engasjerende innhold. Likevel er det er par ting du kan prøve å få med i innlegget for å øke sjansen for at det blir delt.

Ting du kan prøve er humor, film, utfordringer eller fun-facts. Pass på at du klarer å relatere dette til din egen merkevare, dine verdier og bedriftens “tone-of-voice”. Det beste er om du lager ditt eget originalinnhold.

Unngå oppfordringer om å dele innlegget. Dette virker “pushy” og påfallende, samt at Facebook sine algoritmer kan finne på å strupe rekkevidden til slike innlegg.

Folk deler hvis de ønsker det. Sørg heller for å lage så gode innlegg at folk deler fordi de VIL, ikke fordi de blir fortalt at de skal gjøre det.

Ta kontakt med oss i dag om du ønsker en uforpliktende samtale om din strategi i sosiale medier!